Förslag på märken

    Förslag på kategorier

      Förslag på sökning

        Produkter

        Mammut

        Varumärket Mammut anses redan sedan årtionden tillbaka vara en av de ledande tillverkarna av professionell bergsportutrustning. Allt började år 1862 som ett litet repslageri i de schweiziska bergen. Företaget är numera ett världsomfattande friluftsföretag, som sedan en lång tid tillbaka tillverkat högkvalitativ utrustning som klätterselar, hjälmar och karbinhakar. Dessutom är de lika funktionella som populära kläderna en stor inkomstkälla och står numera för hälften av Mammuts omsättning.

        Produktion & hållbarhet

        Mammut Sport Group AG har sitt huvudkontor i Seon, Kanton Aargau i Schweiz.

        Var tillverkas produkterna från Mammut?

        Cirka hälften av Mammuts produkter tillverkas i Europa (Tyskland, Lettland, Litauen, Portugal, Makedonien, Polen, Rumänien och Schweiz). På Mammuts huvudkontor i Seon finns en stor design- och utvecklingsavdelning, ledningen för innovation och teknologi samt produktledningen. Logistiken sköts från Wolfertschweden i Allgäu, Tyskland. Den andra halvan av produkterna kommer från Bangladesh, Kambodja, Kina, Indien, Myanmar, Filippinerna, Taiwan och Vietnam. Anledningen till produktionen till Asien beror för det första på det attraktiva priset, för det andra på att Europa nästa helt saknar innovativa tillverkningsprocesser. I Asien finns sådana med väldigt hög kvalitetsnivå. Mammut strävar efter att ha balans i produktionen mellan Asien och Europa.

        Vid framställning av mycket tekniska produkter har Mammut maximala krav på kvalitet – och överför dessa både till affärspartner och skrädderier. För att de ska kunna uppfyllas, måste producenterna ha högt kvalificerad personal, något som inte är så lätt att hitta och därför sker samarbeten över längre tid vilket förutsätter bra arbetsförhållanden samt långsiktiga och rättvisa affärsrelationer.

        Hur kontrollerar Mammut produktionsvillkoren?

        Mammut är medlem hos den välkända Fair Wear Foundation (FWF) sedan 2008. Målet för denna oberoende stiftelse är att införa och övervaka rättvisa arbetsvillkor i textilbranschen. Med medlemskapet förpliktar sig ett företag att säkerställa att FWF:s krav är uppfyllda för alla anställda inom hela leveranskedjan. Kraven är bland annat föreningsfrihet, en minimilön som garanterar ett bra uppehälle, rätten till löneförhandlingar, begränsning av arbetstider och juridiskt bindande anställningsavtal. Fabriksarbetarna kan anmäla kräkningar och tvister direkt hos FWF på sitt eget språk. Mammut är även medlem i Sustainable Apparel Coalition. Även det Higg-index som nämns längre ner siktar på förbättring av produktionsvillkoren.

        Var kommer dunet i Mammuts produkter från?

        Mammut använder dun med 100 % Responsible Down Standard (RDS). RDS säkerställer att det inte sker plockning av levande fåglar och att inga djur tvångsmatas. Varje steg i leveranskedjan kontrolleras av en oberoende part och det garanterar att det endast finns RDS-certifierat dun i slutprodukten.

        Hur arbetar Mammut med hållbarhet?

        Hösten 2018 påbörjade Mammut en omfattande femårsplan med det passande namnet “We care”. Redan innan dess har detta schweiziska företag visat stort engagemang för teman som miljöskydd och hållbarhet men “We care” och alla kommande steg lyfter insatsen till en helt ny nivå. Målet med “We care” är en ren produktion, bra djurskydd, ett minskat ekologiskt fotavtryck och en etisk produktion.

        • C = Clean Production (Bluesign-godkända material, Bluesign-godkända produkter, PFC-fri DWR)
        • A = Animal Welfare (Responsible Down Standard, Responsible Wool Standard, Heinen läder)
        • R = Reduced Footprint (återvunna material, ekologisk bomull)
        • E = Ethical Production (medlem i Fair Wear Foundation)

        När de hade gått ut med sin strategi gick Mammut med i Sustainable Apparel Coalition (SAC), en organisation som för närvarande består av fler än 200 företag, föreningar och organisationer. SAC har gett ut “Higg-indexet” – ett webbaserat optimeringsverktyg, vars mål är att skapa en enhetlig bedömning av hållbarheten för kläder, skor och hemtextilier. Dessutom undertecknade Mammut FN:s stadga för klimatskydd i modebranschen, vars mål är att sänka utsläppen av växthusgaser med 30 % till 2030 och nå nära noll år 2050.

        Ytterligare ett faktum, som kan tyckas mindre global just nu men som absolut bör nämnas, är att det finns en reparationsverkstad i Schweiz med 11 medarbetare som årligen reparerar ca 6 000 produkter och 10 anställda i Tyskland som reparerar ca 9 000 produkter. Totalt 15 000 produkter som inte behöver köpas nya – det är helt klart en effektiv minskning av fotavtrycket.

        Läs mer

        double-arrows-up
        Tack för din registrering!

        Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken vi har skickat till den angivna e-postadressen.
        Tack för din registrering!

        Ange en giltig e-postadress